Monday, August 3, 2020


The IAPG section of Chile


Welcome to the IAPG section of Chile! 

The section is officially established on 15 July 2020 and will work under the responsibility of Luisa Pinto Lincoñir (University of Chile).

IAPG-Chile is also the Geoethics Group of the Chilean Geological Society (SGCh), as established by the agreement signed on 15 July 2020 by the IAPG and the SGCh.

Luisa Pinto Lincoñir
Luisa is a geologist who graduated from the University of Chile and a professor in the Department of Geology at the same institution since 2003. She obtained her Ph.D. degree in Earth Sciences from the Paul Sabatier University, Toulouse, France (2003). She is currently the Director of the School of Engineering and Sciences of the Faculty of Physical and Mathematical Sciences of the University of Chile (2018-2022) and has just assumed the role of coordinator of the section in Chile of the International Association for Promoting Geoethics (IAPG, https://www.geoethics.org/) (2020-2021). Her research is focused on syntectonic sedimentation, tectonic geomorphology, and regional geology. Professor Pinto is currently leading a research project to understand the influence of tectonic fault activity in the construction of the Andes Mountains in Central Chile. Throughout her academic career, she has focused on her teaching training for innovation in Geology courses, among which are Geology of Chile, Field Geology and Geoethics. Within the framework of the 2030 Engineering and Sciences Project (Faculty of Physical and Mathematical Sciences, University of Chile), she is currently developing the iGea Program for First-Year students, inspired by the Terrascope and D-Lab programs at MIT, which seeks to create engaging learning experiences for students, allowing them to play a leading role in tackling engineering and science challenges and solutions, working with real problems faced  by Chilean society and using service learning teaching. In her role as School Director, she is currently developing the ‘Delta teaching innovation initiative’, which seeks to make the teaching-learning system of the School of Engineering and Sciences more flexible, develop routes of innovation for students throughout their academic progression with focus on the Sustainable Development Goals (UN), in connection with real problems in Chilean society.

IAPG-Chile is the thirty-second section of the IAPG.


Spanish version

Luisa Pinto Lincoñir es geóloga graduada de la Universidad de Chile y académica del Departamento de Geología de la misma institución desde el año 2003. Obtuvo su grado de Doctora en Ciencias de la Tierra en la Universidad Paul Sabatier, Toulouse, Francia (2003). Es actualmente Directora de la Escuela de Ingeniería y Ciencias de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad de Chile (2018-2022) y acaba de asumir el rol de coordinadora de la sección en Chile de la Internactional Association for Promoting Geoethics (IAPG, https://www.geoethics.org/) (2020-2021). Su investigación la ha enfocado en las líneas de sedimentación sintectónica, geomorfología tectónica y geología regional. Actualmente lidera un proyecto de investigación para comprender la influencia de la actividad de fallas tectónicas en la construcción de la Cordillera de los Andes en Chile Central. A lo largo de su carrera académica ha puesto un especial foco en su capacitación docente para la innovación en cursos de Geología, entre los cuales destacan Geología de Chile, Geología de Campo y Geoética. En el marco del Proyecto de Ingeniería y Ciencias 2030 de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad de Chile, actualmente está desarrollando el Programa iGea para estudiantes de Primer Año, inspirado en los programas Terrascope y D-Lab del MIT, el cual busca crear una gran experiencia de aprendizaje para los estudiantes, permitiendo su protagonismo en la definición de desafíos y soluciones de ingeniería y ciencias, con desafíos reales de la sociedad chilena y en vínculo con el medio. En su rol de Directora de Escuela, actualmente está desarrollando la iniciativa de innovación docente Delta, que busca flexibilizar el sistema de enseñanza-aprendizaje de la Escuela de Ingeniería y Ciencias, desarrollar rutas de innovación para los estudiantes a lo largo de toda su progresión académica con foco en los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ONU) y en vínculo con problemas reales de la sociedad chilena.


Other IAPG national sections: https://www.geoethics.org/sections.html


IAPG - International Association for Promoting Geoethics:
https://www.geoethics.org

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